Trzy pytania do… Marlena Dubińska, Research & Advisory Manager, Coldwell Banker Commercial Nuvalu.

Sztuczna inteligencja coraz mocniej wpływa na sposób pracy analityków i doradców. Zamiast zastępować ludzi, wspiera ich w szybszym przetwarzaniu danych i tworzeniu trafniejszych rekomendacji dla klientów biznesowych.

W tym wywiadzie rozmawiamy z Marleną Dubińską – z analityczką, która od ponad dekady wspiera decyzje najemców biurowych, łącząc dane, kontekst biznesowy i nowoczesne technologie.

Marlena Dubińska, Research & Advisory Manager, Coldwell Banker Commercial Nuvalu, analityczka odpowiada: jaki jest wpływ sztucznej inteligencji na rynek analiz i doradztwa.

Zapraszamy do lektury!

Jak sztuczna inteligencja wspiera pracę zespołów researchowych i podnosi jakość doradztwa dla klientów? 

Marlena Dubińska: Rozwój AI to jedna z najważniejszych transformacji, jakie obserwuję w mojej pracy analitycznej. W Coldwell Banker Commercial Nuvalu wdrażamy rozwiązania AI od prawie trzech lat i widzę konkretne rezultaty w jakości doradztwa, które oferujemy naszym klientom.

Największą zmianą, jaką przyniosła AI w mojej codziennej pracy, jest możliwość kompleksowej i bardzo szerokiej analizy. Algorytmy AI mogą przetwarzać ogromne ilości danych w tempie nieosiągalnym dla człowieka. To skraca cykl badawczy i pozwala konsultantom na dostarczanie aktualnych informacji klientom. Dzięki temu najemcy powierzchni biurowych mogą dziś podejmować decyzje w oparciu o znacznie więcej zmiennych niż kiedykolwiek wcześniej mając do dyspozycji historyczne dane, zaawansowane prognozy i analizy scenariuszowe.

Analityk wykorzystuje AI przede wszystkim do szybkiego przetwarzania i porządkowania ogromnych ilości informacji – zamiast ręcznego przeszukiwania dziesiątek źródeł, może w kilka sekund uzyskać syntetyczne podsumowanie trendów rynkowych. Sztuczna inteligencja wspiera go też w generowaniu burzy mózgów, hipotez i scenariuszy, pomaga również przygotować szkic raportu czy prezentacji, dzięki czemu analityk może skupić się na tym, co najważniejsze – interpretacji danych i wyciąganiu trafnych wniosków.

Bardzo praktycznym zastosowaniem AI jest automatyczne monitorowanie rynku i alertowanie o istotnych zmianach. System śledzi setki źródeł informacji – od oficjalnych komunikatów deweloperów i innych agencji nieruchomości, przez zmiany dostępności powierzchni po analizy makroekonomiczne – i przekazuje mi dane mogące wpłynąć na decyzje klientów.

Szacuje się, że firmy wykorzystujące AI w analizie danych mogą osiągnąć wzrost produktywności o 15-20%.

Czy w takim razie AI zastąpi analityków? A może zmieni się profil kompetencji potrzebnych w tym zawodzie? 

Marlena Dubińska: To pytanie pojawia się coraz częściej – i uważam, że LLMy nie zastępują w pełni tradycyjnych działań researchowych ale stanowią potężne narzędzie wspomagające, które wymaga świadomego i krytycznego użycia. Narzędzie, a nie zastępstwo dla eksperckiej wiedzy. Generatywna sztuczna inteligencja potrafi przetwarzać tysiące rekordów danych, ale to analityk rozumie kontekst biznesowy, weryfikuje dane, identyfikuje ryzyka i formułuje ostateczne rekomendacje. Duże modele językowe potrafią wygenerować szkic raportu lub analizę rynku, ale to ja decyduję, które wnioski są istotne, co wymaga doprecyzowania i jakie informacje pochodzą z poufnych źródeł niedostępnych publicznie. Strategiczne decyzje wciąż wymagają ludzkiej intuicji, znajomości lokalnego rynku i zrozumienia unikalnych wyzwań każdej organizacji.

Nie zmienia to faktu, że w ciągu najbliższych lat AI stanie się dla doradców biurowych tym, czym CRM był dla sprzedaży dekadę temu – narzędziem nie do pominięcia. Ci, którzy je opanują, będą wspierać klientów nie tylko skuteczniej, ale i znacznie szybciej.

Z drugiej strony nie zapominajmy o zagrożeniach i wyzwaniach. Modele LLM mogą „halucynować”, generować błędne dane czy pomijać najnowsze trendy rynkowe ze względu na datę odcięcia danych treningowych. Researcher jest tego świadomy. Jego dogłębna wiedza branżowa i doświadczenie są kluczowe do weryfikacji. Należy przefiltrować informacje, odrzucić nieścisłości czy błędne założenia i uzupełnić luki o specyficzne, aktualne wewnętrzne dane rynkowe. W rezultacie, LLMy to potężne narzędzie, ale ludzka ekspertyza pozostaje fundamentem wiarygodnych analiz. Dlatego rośnie znaczenie kompetencji takich jak krytyczne myślenie i umiejętność weryfikacji źródeł, znajomość lokalnego rynku i jego niuansów, umiejętność zadawania trafnych pytań (tzw. prompt engineering), łączenie danych rynkowych z pogłębionym zrozumieniem wewnętrznych uwarunkowań i potrzeb danej firmy.

W jaki sposób AI zmienia sposób, w jaki najemcy nieruchomości komercyjnych otrzymują i wykorzystują dane rynkowe? 

Marlena Dubińska: Zdecydowanie tak – zmienia się nie tylko co przekazujemy klientowi, ale przede wszystkim jak. Kiedyś przekazywałam klientom zbiór wskaźników: stawki czynszowe, poziomy pustostanów, dostępność powierzchni, popyt, podaż. Dziś mogę przedstawić precyzyjne scenariusze działania – osadzone w kontekście biznesowym konkretnej firmy i w realiach rynkowych.

Jako analityk dostarczam dane, które pomagają doradcom i klientom zrozumieć, jak zmienia się rynek – i jakie mogą być tego konsekwencje. Mogę znacznie szybciej identyfikować zjawiska, które wcześniej wymagały żmudnej analizy i oraz generować prognozy opierające się na znacznie większej ilości danych, a więc bardziej precyzyjne.Dziś klient nie oczekuje już „suchej tabelki” z danymi, ale konkretnej odpowiedzi: co warto zrobić teraz, gdzie jest ryzyko, a gdzie szansa. Moim zadaniem jako analityka jest dostarczenie wiarygodnych prognoz – dotyczących stawek, poziomu pustostanów czy nadchodzących zmian w podaży – i przełożenie ich na czytelne scenariusze działania. Pomagam odpowiedzieć na pytania strategiczne: czy to dobry moment na renegocjację lub relokację, ile realnie jest czasu na decyzję i jak będzie zmieniał się rynek najmu w perspektywie 12–24 miesięcy. Dzięki temu nasi konsultanci mogą negocjować warunki najmu w sposób bardziej świadomy i skuteczny – osiągając dla klientów lepsze umowy, niższe koszty i większe bezpieczeństwo decyzji.

Zaobserwuj nas na: Facebook i LinkedIn.

Zachęcamy także do lektury wywiadu z Wojciechem Krupą, w którym opowiada o tym, jak zachęcić pracowników do powrotu do biura oraz wywiadu z Tomaszem Rąbą o branży TSL w 2025 roku. 

Trzy pytania do

Trzy pytania do… Karol Piszcz Head of Marketing & PR, Coldwell Banker Commercial Nuvalu 

Przeczytaj
Webinar Strategia to za mało

Webinar: Strategia to za mało – jak realnie zachęcać do powrotu do biura?

Przeczytaj

Jak wybrać idealną lokalizację dla biura: 5 kluczowych czynników, które należy wziąć pod uwagę

Przeczytaj
Czytaj więcej